Veel menselijke interacties worden gekenmerkt door bedrieglijke communicatie: tussen verkopers en klanten, tussen politici en kiezers, tussen werkgevers en werknemers, ouders en kinderen, geliefden, enzovoort. Ook in de media is leugenachtige communicatie bijna geaccepteerd.
De leugen is een belangrijk instrument in de dagelijkse communicatie. Al dat liegen maakt het maatschappelijk verkeer mogelijk. Het is de noodzakelijke sociale smeerolie. Ondanks al die (toenemende) leugenachtigheid blijven mensen tegelijkertijd geobsedeerd door de waarheid.
Van koningin Beatrix is de uitspraak dat ook in de media de leugen regeert. In De leugen regeert wordt deze uitspraak uitgewerkt met voorbeelden van opzettelijk bedrog in de media, onbedoelde misleiding van journalisten en het gebrekkige vermogen leugens te achterhalen. Ook de recente oorlog tegen Irak komt daarbij aan de orde.
Volgens de auteur is het onrealistisch van de media de waarheid en niets dan de waarheid te verwachten. De wereld is een gemaskerd bal en de media moeten ontdekken wie en wat er achter de maskers zit. Van journalisten mag verwacht worden dat zij betrouwbare partners zijn voor de burger die op zoek is naar het 'demasqué' van de moderne samenleving.
Dit boek is een bewerking van Hamelinks eerder verschenen oratie, uitgesproken bij zijn ambtsaanvaarding in mei 2002. Het boek is geschreven voor journalisten, studenten communicatie en journalistiek en geïnteresseerden in mediaberichtgeving.
Beschikbaarheid: Op voorraad
€ 15,00
Bij ons betaalt u ongeacht de hoeveelheid boeken € 3,95 aan verzendkosten in Nederland.